Widjaja, Anton Wachidin (2015) ANALISIS KOMUNITAS MEREK YAMAHA VEGA. Indonesian Journal of Entrepreneurship, 1 (1). pp. 16-27. ISSN 2461-1298
Text
Analisis Komunitas Merek Yamaha Vega.pdf Download (2MB) |
Abstract
Abstract This study aims to examine how trust of brand community influencing brand communities can establish community commitment brands which in turn will form re-buy intention, word of mouth, and positive customers' complaint. This study used data from 70 respondents obtained using judgment technique of sampling. Data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEiVfi with Partial Least Square (PLS). The results showed that variables of trust of brand community and brand community effects of brand commitment positive effect on the community brand. brand community commitment variable only have a positive influence on positive customers' complaint, but no positive effect on re-buy intention and word of mouth. The managerial implications of this research is a motorcycle manufacturer of Yamaha community should pay attention to the important of contribution of the brand as an important source of information for solving the problems faced by consumers and in new product development efforts. Keywords: Trust of Brand Community, Positive Customers ' Complaint, Re-buy Intention, Word of Mouth. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji bagaimana kepercayaan komunitas merek dan pengaruh komunitas merek dapat membentuk komitmen komunitas merek yang pada gilirannya akan membentuk minat membeli kembali, word of mouth, dan komplain yang membangun. Penelitian ini menggunakan data dari 70 responden yang diperoleh dengan menggunakan teknik penarikan sampel yaitu judgement sampling. Data penelitian dianalisis dengan menggunakan metode Structural Equation Modelling (SEM) dengan menggunakan analisis Partial Least Square (PLS). Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel kepercayaan komunitas merek dan pengaruh komunitas merek berpengaruh positif terhadap komitmen komunitas merek. variabel komitmen komunitas merek hanya berpengaruh positif terhadap komplain yang membangun, namun tidak berpengaruh positif terhadap minat membeli kembali dan word of mouth. Implikasi manajerial penelitian ini yaitu produsen sepeda motor yamaha sebaiknya memperhatikan kontribusi penting komunitas merek sebagai sumber informasi penting bagi penyelesaian masalah yang dihadapi oleh konsumennya dan dalam upaya pengembangan produk baru. Kata Kunci: Kepercayaan Komunitas Merek, Komplain yang membangun, Minat Membeli Kembali, Word of Mouth.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Manajemen |
Divisions: | Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Magister Manajemen |
Depositing User: | Renaldiansyah Gumay |
Date Deposited: | 02 Sep 2019 07:45 |
Last Modified: | 02 Sep 2019 07:45 |
URI: | http://repository.ubharajaya.ac.id/id/eprint/1854 |
Actions (login required)
View Item |
Downloads
Downloads per month over past year